Научни изследвания
Научно изследване по лингвистика
Вид научно изследване, което има за свой предмет явление в естествен език.
Научните изследвания се състоят от две части – теоретична и практическа (приложна).
- Теоретичната част носи до 5 точки
- Срок за запазване на тема: до до 23:59 часа на 31.03.2025 г.
- Практическата част носи до 10 точки
Срок за приложна част: до 23:59 часа на 15.05.2025 г.
Срок за теоретична част: до 23:59 часа на 10.04.2025 г.
Tеоретична част няма да бъде оценявана, ако не е запазена в срок тема.
Приложната част няма да бъде оценявана, ако липсва предадена в срок теоретична част.
Теорeтична част
- Описание на естествения език
- Дължина на секцията - напр. 100 до 200 думи
- Име
- Кратка информация за езика:
генеалогична принадлежност (семейство, клон/група);
разпространение;
брой говорещи (ако е жив) или период на употреба (ако е мъртъв);
други интересни факти (напр. контакти с други езици); - Описание на писмената система, ако се налага.
- Описание на явлението
- Дължина на секцията - напр. 500 до 1000 думи
- Същност на явлението (категория или закономерност, характеристика на някоя част от езиковата система, която не се среща в по-добре познатите ни езици).
- Пример(и), по възможност от автентични източници (т.е. съставени от носители на езика и/или цитирани в официални речници и граматики или извадени от оригинални текстове, написани на този език).
- Връзки с други явления, хипотези за възникването му, паралели в други езици.
- Насоки за избор на явление
- Фонология - доколко (не)стандартна е въпросната промяна, добра индикация е да няма подобен процес в български. Например: вокална хармония, някои видове уподобяване и разподобяване.
- Морфология - изразяват ли се в избрания чужд език чрез морфеми характеристики на името/глагола, които в български не се? Алтернативи ли са на срещаните в български подходи за изразяване на характеристики на името/глагола? Например: каузативност срещу възвратност, семантично определени срещу фонологично определени класове/родове съществителни.
- Синтаксис - има ли взаимоотношения между думи или групи от думи, които не се наблюдават в български? Например: полиперсонално съгласуване.
- Семантика - има ли разминаване между езиковите средства, чрез които се назовава една и съща реалия (феномен)? Например: роднински връзки и думите за тях; различни думи за традиционни предмети; словотворчество за нововъведени предмети. Английският има различни думи за астрономическо и метеорологично време (time/weather), но само една обща дума за вишна и череша (cherry).
- Етимология и езиково родство - има ли открита/откриваема връзка между езиковите системи? Тривиална (по аналогия) ли е?
- Бройни и писмени системи - не се препоръчват, защото няма чак толкова много подходящи явления от този род. (т.е. хем достатъчно различни от срещаното в български, хем нечесто използвани вече за научни изследвания)
- Неофициален набор от източници: https://pastebin.com/kXBGBbKA
- Връзки и взаимодействие
- Дължина на секцията - напр. 100 до 200 думи
- Какви са хипотезите за възникване на явлението?
- Връзка на разглежданото явление с други явления.
- Паралели в други езици
- Използвана/цитирана литература
- За книга или статия се цитира авторът, заглавието, мястото и годината на издаване.
· Austin, Peter K. (1981). A grammar of Diyari, South Australia. Cambridge: Cambridge University Press. - За сайт в мрежата – адресът и датата, когато е посетен.
· https://peterkaustin.com/diyari-project/ (последно посетено на 07.04.2022 г.) - Авторът на научното изследване по лингвистика следва да се убеди в достоверността на своите източници.
- Във всички случаи е желателно източниците да са повече от един.
Практическа/приложна част
- Създаване на задача върху същото явление
- Лингвистична задача от олимпиаден тип, която да илюстрира явлението, т.е. да изисква състезателят да го открие.
- Условие на задачата
- Решение на задачата
- Задачата трябва да е самодостатъчна, т.е. да не се изискват никакви допълнителни знания за езика, близки езици и други явления.
- Желателно е задачата да е проверена обстойно за паразитни решения.
- Степен на трудност – като за областен кръг.
Технически изисквания
- Обем и срокове
- Обем на теоретичната част: 600–1200 думи (от абзаци, цитати и авторски обяснения; без текст от таблици, примерни изречения и глоси, източници).
- Срок за запазване на тема: до до 23:59 часа на 31.03.2025 г.
- Практическата част носи до 10 точки
Срок за приложна част: до 23:59 часа на 15.05.2025 г.
Срок за теоретична част: до 23:59 часа на 10.04.2025 г.
Tеоретична част няма да бъде оценявана, ако не е запазена в срок тема.
Приложната част няма да бъде оценявана, ако липсва предадена в срок теоретична част.
- Адрес за запазване на темата: lingvistika.referati (маймунско а) gmail (точка) com
- Тема на имейл (subject), изписана на кирилица:име, фамилия, клас, град (Пример: Иван Иванов, 12, София)
- Съдържание на имейла:
Име на избраното явление - Отговор от националната комисия: напр. 1 до 3 работни дни
Библиография (основният източник на информация)
- Адрес за предаване: lingvistika.referati (маймунско а) gmail (точка) com
- Тема на имейл (subject), изписана на кирилица:име, фамилия, клас, град
- Заглавие на файла, изписано на кирилица: име_фамилия_език_заглавие.pdf
- Шрифт – Някой от стандартните шрифтове (напр. Times New Roman, Ariel). Изключение се допуска за изобразяване на писмени и графични системи.
- Размер – 12 пункта (Изключения се допускат за графики и таблици, ако това се налага).
- Двустранно подравнен текст, с изключение на заглавия, имена на таблици, графики и др.
- Междуредие – от 1 до 1.5
- Всички графики и таблици да бъдат в основния документ.
- Вид (разширение, формат) на файла: .pdf
- Титулът трябва да е поставен в началото на документа и да съдържа:
- Три имена
- Клас, училище, град
- Преподавател
- Език
- Тема (заглавие)
Препоръки и изисквания на комисията
- Препоръки
- Обяснете явлението с ваши думи и покажете, че сте го разбрали. Опитайте се да създадете собствени примери (но те да не са единствените).
- Постарайте се да обхванете всички случаи, доколкото е възможно. Ако не е възможно поради обширността на явлението, конкретизирайте областта на изследването си.
- Приветстваме използването на таблици и графики при представянето, когато е удачно.
- Изисквания
- При оценяване комисията ще следи стриктно и ще отнема точки за:
- Невярно или неправилно представено явление.
- Липса на или некоректно използвана използвана литература.
- Плагиатство – копиране или директен превод на текст, без да бъде цитиран източникът.
- Неспазване на техническите изисквания.
- Плагиатство
- Оригинален текст: Singular common nouns which have trisyllabic nominative (uninflected) stems ending in i or u change this to a in all other case forms. (от граматиката на Austin за дияри)
- Плагиатство: Самостоятелни съществителни нарицателни, които имат трисрични именителни (неизменени) основи, окончаващи на i или u, го променят в a във всички други падежни форми
- Не е плагиатство: Финална гласна i или u на трисричните именителни основи на съществителните нарицателни се променя в a в останалите падежни форми [Austin 1981:37].